De 12 trends en ‘change forces’ in accountancy

Geplaatst op 14-11-2023 in Kennisbank

In de wereld van accountancy vinden grote veranderingen plaats. We vroegen eerder aan accountancy office specialist Petteri Rantamäki van Visma Group of we een gedeeld beeld hebben of kunnen maken over waar we denken dat de accountancy sector naar toe gaat. Uit vele gesprekken met klanten, marktpartijen en softwaremakers resulteerde dat in een overzicht van 12 veranderingen die bepalend zijn voor de toekomst van accountants. En die bepalend zijn voor de manier waarop wij als softwareleverancier daar weer op inspelen. Onze missie bij PinkWeb is tenslotte om onze klanten optimaal voor te bereiden op de kansen en uitdagingen van de toekomst.

Tekst met de 12 actuele trends in accountancy gaat door onder de video waarin accountants de belangrijkste trends belichten.

De 12 actuele veranderingen (“change forces”) in accountancy.

1. Uitdagingen in werving en retentie

Het wordt steeds lastiger om voldoende en de juiste mensen te vinden. En om ze vast te houden. Een aantrekkelijke werkplek bieden is van groot belang om mensen gemotiveerd te houden. Bijvoorbeeld door moderne systemen te gebruiken en tijdrovend en minder leuk werk te automatiseren.

 

2. Evoluerende van aangeboden diensten

Steeds meer traditionele werkzaamheden worden geautomatiseerd. Dat verandert de rol van de accountant. Het is van belang om na te denken over welke toegevoegde waarde je biedt. Ben je de adviseur of CFO van je klant, begeleid je ook op HR-, bij fiscale of juridische zaken of zorg je vooral voor een soepele afhandeling van dat wat moet gebeuren.

 

3. Consolidatie, overnames en private equity

Het laatste decennium zien we al een steeds sterkere consolidatiegolf. En het laatste jaar gaat het helemaal hard. Ook private equity heeft zijn intrede gedaan in accountancy in Nederland. Bedrijven zijn op zoek naar schaalvergroting, manieren om werk verder te automatiseren, standaardiseren en aantrekkelijk te houden voor de medewerkers.

 

4. Veranderingen van het traditionele businessmodel

Hoe wil je je diensten verkopen aan je klant. Blijf je werken met uurtje-factuurtje of zoek je het in fixed of zelf value based pricing. Ook het traditionele partnermodel staat onder druk.

 

5. Sterkere eind-cliënten

Ondernemers en klanten weten steeds beter wat er op de markt wordt aangeboden en hoe hun concullega’s werken. De geïnformeerde klant vereist een andere benadering. Ze conformeren zich niet zo makkelijk aan het werkritme dat de accountant voorstelt, maar willen informatie en inzicht continu en sneller hebben.

 

6. Belang van relaties en partnerschappen

Met een gedeelde visie en missie kom je verder. Dat geldt ook voor accountants en softwareleveranciers. Niet meer een traditionele klant-leverancierrelatie, maar partners zijn op het pad naar de toekomst, is wat nu telt.

 

7. De potentie van het ecosysteem

Een ecosysteem van sterke oplossingen wordt van extra waarde als ze ook goed samenwerken. Openheid en connectivity zijn van groot belang om uitdagingen het hoofd te bieden en van grotere waarde te kunnen zijn voor de klant.

 

8. Toekomstbestendige oplossingen

Ben je klaar voor de toekomst en spelen leveranciers ook in op de veranderende omgeving en nieuwe tools, zeker met de snelle opkomst van AI, zoals ChatGPT, en de mogelijkheden die dat biedt om nog sterker te worden in waar je goed in bent.

 

9. Management by exception en adviestools

Al veel werk is geautomatiseerd, maar nog niet alles. Je wilt je tijd zo effectief mogelijk besteden en dus wil je je werk voor accounting of compliance richten op dat wat echt je aandacht nodig heeft. Zonder afleiding of tijdrovend werk dat geautomatiseerd zou kunnen worden.

 

10. Een nieuwe rol voor banken

Banken hebben directe toegang tot informatie over de financiële activiteiten van bedrijven en individuen. Dat geeft ze in potentie een krachtige positie voor financiële analyses. Ook veel softwareoplossingen integreren nu zelfstandig betalingsoplossingen, zonder tussenkomst van een bank.

 

11. Regelgeving als katalysator en tegenwerkende factor

Regelgeving kan lastig zijn, maar ook een kans. Het zorgt vaak voor meer werk. Een bedreiging als je daarvoor de mensen of tools niet kan vinden. Een kans als je daar nieuwe diensten voor je klanten omheen kan bouwen. Regelgeving zorgt er ook vaak voor dat innovatieve stappen “eindelijk” sneller worden genomen. Denk aan XBRL, accountancywetgeving, cybersecurity en KYC.

 

12. Europese drive voor informatiebeveiliging

Er worden steeds strengere eisen gesteld aan het veilig houden van data. Zeker in de Europese Unie zijn de regels strikt en wordt steeds meer van bedrijven verwacht. Dat is niet voor niks, want cybercrime groeit gigantisch snel. En daar waar het vroeger wellicht vooral kwajongens waren die toevallig op een datalek stuitten, is er nu sprake van georganiseerde misdaad.

 

Conclusie: voorbereiding op de toekomst

De toekomst van accountancy is veelbelovend, vol kansen en uitdagingen. Voor PinkWeb draait het om anticipatie en aanpassing. Van het ontwikkelen van een robuuste strategie tot het opbouwen van sterke netwerken binnen de sector, het is essentieel om voorbereid te zijn op deze veranderingen. We adviseren onze klanten om hun focus te leggen op innovatie, medewerkers, klantgerichtheid en het bouwen van waardevolle partnerships.

Download het whitepaper over cyberrisico’s in het AI tijdperk