Neem de volgende stap
Ben je klaar om te ontdekken hoe ons portaal jouw accountantskantoor efficiënter kan maken?
Plan een demo
Of neem contact op met Lycke Runeman voor meer informatie: Bel Lycke
Mail Lycke
Een fusie of overname is voor veel accountantskantoren het antwoord op toenemende regeldruk, digitalisering- en arbeidsmarktvraagstukken. Samen kun je efficienter werken, kosten besparen, sta je sterker en ben je een aantrekkelijk voor nieuw potentieel. Op deze pagina gaan we in op fusies en overnames in de accountancy. Rode draad zijn de uitkomsten van een onderzoek van Full Finance uit 2025. Naast de cijfers behandelen we de belangrijkste redenen voor schaalgrootte, gaan we in op de rol van Private Equity, kijken we naar succesfactoren en laten we ervaringsdeskundigen aan het woord. Tenslotte laten we zien hoe PinkWeb bijdraagt aan een schaalbaar IT-landschap.
Uit een recent onderzoek van Full Finance, uitgevoerd in februari 2025 onder circa vijftig kantoren, blijkt dat de interesse voor fusies en overnames de afgelopen tijd is toegenomen. Full Finance heeft de kantoren bevraagd naar hun ervaringen met fusies en overnames en de motieven. De kleinste respondent telde vijf werkzame personen, de grootste ongeveer duizend.
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 60% van de respondenten de afgelopen vijf jaar een overname heeft gedaan en deze als succesvol heeft ervaren. In de afgelopen twee jaar heeft 39% van de kantoren een overname gedaan.
45% van de kantoren heeft een stijgende interesse in fusies en overnames, terwijl 52% aangeeft dat de interesse gelijk is gebleven. Slechts 3% ziet een afname van het aantal fusies en overnames. De cijfers laten zien dat de golf nog niet voorbij is en blijft rollen door de krapte op de arbeidsmarkt, digitalisering en complexere wet- en regelgeving.
Hoewel fusies en overnames gemeengoed zijn geworden in de accountancy, zijn er ook nog kantoren die geen behoefte hebben aan een overname. Uit het eerdere genoemde onderzoek van Full Finance geven ze aan tevreden te zijn met hun huidige situatie en zien ze geen strategisch voordeel. Voor deze kantoren speelt het behoud van zelfstandigheid vaak een belangrijke rol. Ze richten zich op autonome groei en hechten waarde aan hun eigen identiteit. Bovendien ontbreekt vaak een economische of praktische noodzaak voor een overname, omdat het kantoor financieel gezond is en er geen opvolgingsvraagstuk speelt.
De kantoren die wel kiezen voor een fusie of overname hebben daarvoor verschillende redenen. De belangrijkste redenen:
De belangrijkste reden voor accountantskantoren om de krachten te bundelen, is schaalvoordeel. Met een fusie of overname kunnen kantoren:
Kosten besparen
Marktpositie verstevigen
Makkelijker investeren
Uitbreiden dienstverlening
De toenemende regeldruk, bijvoorbeeld op het gebied van CSRD, Wwft, DAC6 en AVG-compliance, in de accountancysector heeft meerdere gevolgen:
Schaalvergroting maakt het makkelijker om investeringen te doen in ICT. Gebruik van moderne technologiën kan:
De helft van de finance professionals (51%) beschouwt AI als een technologie die een grote impact op het financiële proces heeft, blijkt uit de FinTech Barometer 2025. Veel finance professionals zien vooral voordelen op het gebied van financiële rapportages (38%), het voorspellen van toekomstige trends (37%) en het automatiseren van routinematige taken (29%).
Maar nog lang niet alle organisaties profiteren van deze voordelen. Slechts een derde van de organisaties (33%) zit in de verkennende fase als het gaat om het toepassen van AI.
Van de accountantskantoren in Nederland had in 2024 59% een tekort aan personeel, blijkt uit het onafhankelijke Exact MKB Barometer onderzoek dat is uitgevoerd onder accountants en mkb’ers. Ook recent onderzoek laat zien dat de vraag naar accountants groot is. In de eerste week van maart 2025 stonden er 2.660 vacatures op Indeed open. De Nationale vacaturebank liet in eenzelfde beeld zien, namelijk 2.710 vacatures. Behalve stijgende loonkosten zorgt dit ook voor stress en drukte op de werkvloer. Vier op de tien respondenten geeft in het onderzoek van Exact aan dat de kwaliteit van werk lager is. Bijna een kwart laat weten dat personeelstekort zorgt voor stagnatie van de groei van de organisatie.
Uit een ander onderzoek van Full Finance uit 2025 blijkt dat het het aantal studenten dat instroomt vanuit een hbo-opleiding, na jaren van stijging, is gehalveerd naar slechts iets meer dan 1.000 in het studiejaar 2024 – 2025. Op basis van de instroom in de accountantsopleiding mag je verwachten dat de komende jaren het aantal afgestudeerden dat op de arbeidsmarkt komt, nog eens met zo’n 15% daalt. De instroom in de hbo-opleiding bedrijfseconomie (enkele jaren geleden hernoemd in finance and control), vertoont een nog veel dramatischer patroon. Van bijna 2.400 inschrijvingen in 2017 daalde de instroom in deze opleiding naar ongeveer 1.250 in 2024. Cijfers van DUO, welliswaar uit 2019, laten eenzelfde beeld zien voor wo-studenten. Het aantal studenten dat is gestart met een accountancy-gerelateerde masteropleiding daalde met 15%. Het potentieel aan studenten voor RA-opleidingen neemt hierdoor af.
Kleine en middelgrote kantoren kampen niet alleen met eeen krappe arbeidsmarkt, maar ook met vergrijzing. In 2020 was bijna de helft van de accountants 45 jaar of ouder. Dit loopt de komende jaren verder op. Het aandeel jongere accountants (tot 45 jaar) is in tien jaar tijd gedaald van 64% naar 55% (ING, 2022). De jongeren die instromen kijken ook nog eens anders aan tegen bijvoorbeeld het traditionele partnermodel, werk en privé en carrière. Uit de jaarverslagen van de Big Four blijkt dat de functie van partner gemiddeld genomen voor 5% van de werknemers is weggelegd. In de afgelopen vijf jaar is het aandeel partners op het totaal aantal werknemers afgenomen van 5,5% in 2017 naar 4,8% in 2021. Toch is de instroom van nieuwe accountants essentieel om de continuïteit van kantoren te waarborgen.
Klanten verwachten meer van hun accountant dan alleen de gangbare werkzaamheden. Zij willen een accountant die hen proactief adviseert op basis van realtime data. Naast traditioneel werk als de btw-aangiftes of het opstellen van de jaarrekening zoeken ze een sparringpartner die moderne software, AI en BI inzet om actief mee te denken over strategisch vraagstukken. Dat biedt mogelijkheden voor nieuwe adviesdienstverlening en heeft invloed op bestaande verdienmodellen.
Wil je voldoen aan de behoeften van jouw klanten? Zorg er dan voor dat je de basis op orde hebt en beschikt over waterdichte klantdossiers. En dat doe je door je accountancyprocessen samen te laten komen in één online omgeving zoals PinkWeb.
Meer over PinkWeb voor accountancy >
Private Equity (PE) speelt een groeiende rol in de accountancymarkt, blijkt uit het onderzoek van Full Finance. Van de onderzochte kantoren is 16% in zee gegaan met PE of is in onderhandeling, terwijl ruim 71% geen interesse heeft in deze vorm van financiering. De resterende 13% staat open voor PE. Hoewel een meerderheid nog terughoudend is, groeit de belangstelling. Kantoren zien PE als een manier om uittredingen te financieren, investeringen te doen of groei te realiseren.Tegelijk zijn er ook zorgen over de impact op medewerkers, klanten en de kwaliteit van de dienstverlening.
De groeiende interesse van private equity in de Nederlandse accountancysector blijkt ook uit een publicatie van de Autoriteit Financiële Markten uit april 2025. Volgens dit rapport werd in 2024 21% van de niet-OOB-accountantskantoren in Nederland ondersteund door PE-fondsen. Dit percentage is gestegen van 11% in 2023 en naar verwachting zal dit verder stijgen tot 30% eind 2025.
Volgens de AFM is het belangrijk dat accountantsorganisaties een zorgvuldige afweging maken tussen de kansen en risico’s die gepaard gaan met private equity. Daarbij is het van belang dat er voldoende tegenwicht wordt geboden aan de commerciële belangen van de private-equitypartij, zodat de kwaliteit van wettelijke controles gewaarborgd blijft. Voor organisaties die samenwerken met private equity is het cruciaal om structurele waarborgen en duidelijke randvoorwaarden in te richten, zodat er blijvend voldoende tegenkracht is tegen commerciële prikkels.
Met name bij grotere kantoren en kantoren die actief bezig zijn met buy-and-buildstrategieën, PE gezien als strategisch instrument voor groei en professionalisering. Het houdt in dat een PE-investeerder eerst een platformbedrijf koopt en vervolgens aanvullende bedrijven overneemt om schaalvoordelen, synergie en marktpositie te versterken. Door vervolgens processen te standaardiseren, software te harmoniseren en kennis te delen, ontstaat een sterkere, efficiëntere organisatie.
De fusie of overname moet gebaseerd zijn op een gedeelde visie en complementaire doelen. Binnen kantoren is duidelijke aansturing en transparante communicatie cruciaal om onzekerheid bij medewerkers en klanten te verminderen en verloop zo minimaal mogelijk te houden.
Verschillen in bedrijfscultuur zijn een van de grootste oorzaken van mislukte fusies en overnames. Volgens Arjen Schutte, adviseur fusies en overnames bij Full Finance Consultants, is de basis van een succesvolle overname: ‘People first’. Dat betekent dat kantoren na een fusie of overname niet direct nieuwe systemen in moeten voeren maar eerst aandacht moeten hebben voor het integreren van waarden, werkstijlen en communicatie.
Voelen medewerkers zich thuis in de dan kan binnen het kantoor nagedacht worden over eventuele software-aanpassingen. Een belangrijke stap, waarbij niet over een nacht ijs gegaan kan worden. Verschillende softwarestraten belemmeren en vertragen de integratie van verschillende werkprocessen binnen de kantoren.
Een inconsistente IT-infrastructuur leidt onder andere tot:
Bij de integratie van meerdere kantoren komt vaak de vraag op: kies je voor een best-of-suite of een best-of-breed strategie?
Voor PE-gedreven groei is de keuze cruciaal. Een schaalbare best-of-breed infrastructuur maakt het eenvoudiger om kantoren te integreren, processen te standaardiseren en tegelijk ruimte te houden voor innovatie. Als best-of-breed-oplossing past PinkWeb in een schaalbaar IT-landschap. In tegenstelling tot best-of-suite, biedt best-of-breed meer flexibiliteit en maatwerk, doordat elke tool is ontworpen om uit te blinken in een specifieke taak en makkelijk is te koppelen aan andere pakketten. Bovendien kunnen we sneller inspelen op veranderingen en de software doorontwikkelen.
PinkWeb is een gebruiksvriendelijk platform, speciaal ontworpen voor accountants- en administratiekantoren. Met een overzichtelijke interface en intuïtieve navigatie helpt de software jouw administratieve processen te stroomlijnen en de samenwerking met klanten te verbeteren. Documenten beheren, delen of accorderen; PinkWeb maakt het eenvoudig, efficiënt en veilig.
PinkWeb gelooft in de kracht van samenwerken en keuzevrijheid. Met slimme integraties werk je veiliger, efficiënter, met meer grip en minder kans op fouten. De koppelingen maken het eenvoudig om:
Binnen het platform garanderen we de veiligheid doordat medewerkers worden gekoppeld vanuit de Entra ID integratie. De cloudgebaseerde identiteits- en toegangsbeheeroplossing van Microsoft stelt organisaties in staat om gebruikersidentiteiten te beheren en de toegang tot applicaties en gegevens te beveiligen. Bovendien richten we standaard tweefactorauthenticatie in.
Ben je klaar om te ontdekken hoe ons portaal jouw accountantskantoor efficiënter kan maken?
Plan een demo
Of neem contact op met Lycke Runeman voor meer informatie: Bel Lycke
Mail Lycke
PinkWeb is niet voor niets het meestgebruikte klantenportaal in de accountancy. Met onze oplossingen kun je in één herkenbare en veilige omgeving documenten uitvragen, delen en ondertekenen. 24/7 en vanaf iedere plek, zonder te hoeven kiezen tussen gemak en veiligheid.
We automatiseren alle tijdrovende en handmatige werkzaamheden, waardoor je veiliger en efficiënter werkt. Zo houd je tijd over voor betekenisvol contact met je klanten en help je hen met wat ze écht van je nodig hebben.
Liever eerst een demo? Plan het hier!
Vraag hieronder direct jouw gewenste koppeling aan. Twijfel je nog? Neem dan ook zeker contact met ons op om te kijken of dit pakket bij jou past. Je kan dit doen bij jouw Customer Success Manager of door het formulier in te vullen op onze contactpagina.