Ontwikkelingen in de accountancysector in 2022
Geplaatst op 19-05-2022 in Blogs
Net als elke andere branche kent ook de accountancysector de nodige uitdagingen. De wet- en regelgeving neemt toe, er is krapte op de arbeidsmarkt en ICT-ontwikkelingen staan niet stil. Door de technologische veranderingen verschuift de rol van de accountant van boekhouder naar die van trusted advisor. Ook zorgt de digitalisering ervoor dat het traditionele verdienmodel onder druk komt te staan. Je kunt deze ontwikkelingen als accountantskantoor zien als risico’s, maar ze bieden ook veel kansen. In dit blog geven wij een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen de accountancysector.
1. Krapte op de arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt raakt de accountancy flink. Het aantal openstaande vacatures schommelt nu rond de 3100, zo blijkt uit cijfers van arbeidsmarktmonitor Jobfeed. Er zijn nauwelijks accountantskantoren zonder vacatures. En stel jonge startende accountants de vraag: hoeveel sollicitatiebrieven heb je geschreven? Vaak is het antwoord niet één. Dus hoe vind en bind je talent op de huidige krappe arbeidsmarkt? Goed talent is schaars. Dat betekent dat accountantskantoren goed moeten nadenken hoe ze hun – routinematige en dus vaak minder spannende – werkzaamheden organiseren. Ook omdat millennials een werkweek van 45 of meer uren niet meer vanzelfsprekend vinden.
2. Het traditionele verdienmodel verdwijnt
De steeds toenemende digitalisering in de branche zorgt ervoor dat het traditionele verdienmodel van accountants – uurtje-factuurtje – verandert. Veel standaard werkzaamheden worden geautomatiseerd. Hierdoor daalt het aantal declarabele uren per klant. Accountantskantoren moeten kijken waar hun toegevoegde waarde ligt en hun verdienmodel hierop aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld door een abonnementsmodel in te voeren, maar het kan ook resulteren in de keuze om het predicaat accountantskantoor op te geven en verder te gaan als administratiekantoor.
3. Van boekhouder naar trusted advisor
Accountantskantoren die de standaard werkprocessen op orde hebben, in de cloud werken en de administraties automatisch via workflows verwerken, kennen de cijfers van hun klanten beter dan de ondernemer zelf. De accountants op deze kantoren zijn gericht op de toekomst van de onderneming van de klant. Ze voeren bedrijfseconomische analyses uit, schetsen strategische scenario’s en stemmen deze af op de behoeftes van de klant. Ze nemen steeds meer de rol van trusted advisor aan door hun klanten van goed advies te voorzien bij vraagstukken die er voor de ondernemer echt toedoen. Heeft een ondernemer echt moeilijke vragen – en die komen altijd – dan weet de accountant raad. Betaal ik niet te veel belasting? Ik wil mijn bedrijf verkopen, waar moet ik op letten? Ik wil investeren, hoe pak ik dat aan? Gesteund door goed onderbouwde cijfers en kennis van de klant, kan de accountant zijn rol als trusted advisor waarmaken. Een klantenportaal zorgt voor een efficiënte inrichting van processen, zodat de accountant meer tijd en aandacht heeft voor de vraagstukken van de klant.
4. Business Intelligence
Steeds meer processen bij accountantskantoren worden gedigitaliseerd. Dit levert een schat aan data op. Maar hoe krijg je als accountant grip op deze data? Hoe word je organisatie datagestuurd? Hier komt het gebruik van Business Intelligence (BI) om de hoek kijken. Business Intelligence zet de ruwe data uit je kantoor om in bruikbare informatie. BI-oplossingen verzamelen de gegevens uit de verschillende systemen op het kantoor en verwerken deze gegevens. Met de verkregen informatie, die ook nog eens overzichtelijk wordt gepresenteerd, kun je betere beslissingen nemen, trends ontdekken en complete analyses maken.
5. Veiligheid van data
Accountantskantoren werken met vertrouwelijke en gevoelige informatie van klanten. Het is van groot belang om zorgvuldig met deze privacygevoelige data om te gaan en zo veilig mogelijk te werken. Hackers ontdekken dagelijks nieuwe methodes om bestaande beveiliging te omzeilen. Het is belangrijk om als accountantskantoor de focus te leggen op privacy en security. Zowel ter preventie van boetes en imagoschade, als voor een betrouwbare uitstraling naar klanten.
Cyber security is voor de softwareontwikkelaars van Visma | PinkWeb één van de belangrijkste speerpunten. Het klantenportaal moet zo veilig mogelijk zijn, omdat cybercriminaliteit tegenwoordig een businessmodel is en gegevens van accountants en hun klanten geld waard zijn. Hoe Visma | PinkWeb zorgt voor de veiligheid van data? Dat lees je in het interview met technisch directeur Gerbald van Ommeren.
Wil jij ook veilig en efficiënt gegevens uitwisselen met je klanten?
Als accountant is het van belang om digitaal informatie uit te wisselen met de ondernemer op een veilige en betrouwbare manier. Klinkt logisch, toch? Maar het wordt al snel ingewikkeld. Informatiestromen vanuit de klant naar het accountantskantoor en vice versa en naar uitvragende partijen zoals de Belastingdienst of banken zijn complex. Een klantenportaal biedt accountantskantoren de tooling om deze informatiestromen strak, soepel en digitaal veilig te organiseren. Benieuwd waarom een klantenportaal jouw werk makkelijker maakt? Download dan onze whitepaper!